First Althea Exclusive Makeup Collection | Sepanjang WA shopping di Althea, iaitu salah satu website terkenal yang menjual barangan kecantikan Korea, pelbagai koleksi sudah WA dapatkan seperti skincare, makeup dan haircare. Sebelum ini, Althea telah mengeluarkan brand skincare sendiri dan ternyata ianya tidak mengecewakan. Terbaharu, kini Althea sudah mempunyai brand kosmetik sendiri dan WA berpeluang untuk mencubanya kesemuanya. Yeahhhh!!!

Hyoyeaahhh! Nampak tak, nampak tak? Serius kali ini terlebih excited sangat tau sebab WA kaki makeup, jadi memang happy gila bila dapat tahu Althea launching brand kosmetik mereka. Siapa tak suka kalau bab makeup-makeup ni kan? Rasanya majoriti kaum wanita suka. 

What Inside In The Box?
  • 1. Althea Concealer (4 shades)
  • 2. Althea Watercolor Cream Tint (4 shades)
  • 3. Althea Eye Glitter (2 shades)
  • 4. Althea X Bunga Cinta Lestari [BCL] (8 shades) - Collabration with actress Indonesia
  • 5. Althea Relief Spot Gel (cover acne)

Bila dah depan mata, agak-agak apa yang korang nak buat? Takkan dok tengok je barang-barang ni. Mestilah buat something yang woooww~ Apa lagi kalau bukan main makeup-makeup kan? Sebelum WA tunjukkan video makeup tutorial using Althea makeup, WA nak perkenalkan barang-barang ini terlebih dahulu. 

Althea Flawless Creamy Concealer
Tekstur concealer ini adalah sejenis creamy dan menghasilkan semi-matte finish. Dengan menggunakan formula pelembap, concealer ini membuatkan kulit rasa seakan kenyal dan terhidrat dengan kesan rasa segar dan separa matte.

WA seorang yang sangat cerewet dengan tekstur sesuatu concealer. Sebab pernah beli jenama lain tapi ternyata concealer itu sangat menghampakan. Akan tetapi, apa yang bestnya apabila menggunakan concealer Althea ini, ia menepati citarasa WA. Mudah untuk di apply, mudah diblend dengan span mahupun jari sahaja dengan memberi effect semi-matte finish tetapi sentiasa melembapkan kulit tanpa membuat makeup cepat crack.

Its doesn't look fully coverage, not fully matte, even doesn't oxidize ur skin tone, but it keeps the skin tone more hydration dan tahan lebih lama tanpa ada kesan crack (kulit kering & pecah). Kadang-kadang, bila kita pakai banyak ke nipis ke, concealer kebanyakkan memang mudah matte. Tapi tidak Althea concealer. Yang penting, oily skin guna pun tak ada masalah sebab ia melembapkan kulit bukan menjadikan kulit more to oily.

Althea concealer mempunyai 4 jenis warna mengikut kesesuaian kulit masing-masing. Antaranya ialah #01 Vanilla, #02 Ginger, #03 Honey and #04 Mocha. Korang boleh pilih kod yang bersesuaian dengan kulit korang. Macam WA kulit Asian, tak terlalu tak terlalu gelap, senang kata medium lah. So kulit WA lebih sesuai kod #02 dan #03. Boleh je pakai #01 as your highlight. 

Althea Watercolor Cream Tint
Orang Korea memang tidak terlepas dari penggunaan liptint. Mereka lebih sukakan liptint berbanding lipstick kerana effect liptint lebih tahan lama dan hanya guna sedikit dapat cover keseluruhan bibir. WA pun lebih suka gunakan liptint apabila keluar santai. Sebab tidak mahu nampak terlalu menonjol.

Althea Watercolor Cream Tint ini menjadikan pemakaiannya tahan lama dan menghidratkan kulit bibir kerana mempunyai Hyaluronic Acid bagi melembapkan bibir dan Squalene untuk meningkatkan kelembutan bibir. Scent tint ini pun sedap dan wangi seperti bau manis buah-buahan.

Cream Tint ini mempunyai 4 warna yang sangat pigmented (terang), dimana ia memberi kesan pemakaian yang lebih lama dan bibir kelihatan glossy dan lebih terhidrat dengan 5 lapisan Hyaluronic Acid. Diformulakan dari kandungan air dan minyak yang mengandungi larutan hidrat sebanyak 40%. Tekstur creamy ini apabila di apply di bibir, ia terus mudah menyerap dan melembapkan bibir.


Gambar di sebelah kiri, cara pemakaian seperti orang Korea atau dipanggil Ombre. Manakala, gambar di sebelah kanan, full apply pada bibir. Cantik bukan?

Althea Spotlight Eye Glitter
Tahukah anda, bahawa dengan penggunaan eye glitter ini, dapat menaikkan lagi seri wajah anda apabila apply makeup? Effect dia tidaklah terlalu menonjol dan glitternya tidak terlalu tebal dan kasar. Ia memberi kesan seperti shining like shimmer. WA suka eye glitter sebegini kerana ia boleh digunakan pelbagai cara seperti eyeshadow, eyeliner, mahupun highlight.

Nampak tak shinning glitter tu?? Cantik sangat kan. Dua-dua ni top warna kesukaan orang Korea tau. Pakai pun nampak natural je muka tu.

Eye Palette Sunrise & Moonrise BCL X Althea
Bestnya kali ini Althea telah bergabung dengan penyanyi dan pelakon terkenal di Indonesia dalam penghasilan eye palette yang mempunyai 8 warna yang popular dalam penggunaan harian. Ia dinamakan sunrise dan moonrise kerana sesuai dipakai pada waktu siang mahupun malam.

Eye palette ini sangat menarik kerana mengandungi gabungan pembayang mata dari matte, shimmer dan glitter bagi menaikkan lagi seri wajah dan memberi effect looks blink-blink gitu. Hehehe....

Althea Skin Relief Spot Film Gel
Jika korang mempunyai jerawat atau dark spot, korang sepatutnya menggunakan spot gel ini untuk cover acne dan any dark spot. Ia mengandungi Tea Tree Oil untuk merawat jerawat dengan cepat dan berkesan, Centella dan Pine Leaf Extract untuk menenangkan kemerahan pada jerawat.

Teksturnya seperti gel film yang jelas mudah kering hingga ke translucent patch bagi melindungi dan merawat jerawat. Ia juga mengandungi Gliserin dan Niacinamide untuk membantu melega, melembap dan mencerahkan kawasan jerawat supaya lebih sihat. 

Cara Penggunaan : apply secara nipis pada tempat tertentu dan biarkan ianya sehingga kering paling tidak dalam 5 minit. Pastikan patch tersebut betul-betul kering sebelum apply makeup. 

WA dah cuba buat makeup look menggunakan kesemua barang Althea makeup. Jadi, inilah hasil yang pertama tercipta. (video tak dapat sebab kamera stuck tetiber)

WA suka makeup look yang natural, fresh, sweet dan nude. So, WA just created these makeup look very simple, natural dan semua orang boleh apply. Dekat mata tertutup tu, bukan guna eye palette seperti yang diteka oleh orang lain, tapi WA menggunakan eye glitter untuk eyeshadow.

Meehhh layan video makeup terbaru WA menggunakan Althea Exclusive Makeup yang berdurasi selama 3 minit lebih dibawah ini.


Inilah gambaran untuk hasil makeup dalam video tadi. Amacam okay tak look ni? WA tak berapa reti sangat cut crease tapi nak buat juga. Hahaha! Tapi WA namakan makeup look ini just sweet pink look. Sebab tidak terlalu pekat dan cair sangat.

Kalau korang nak cuba barangan makeup dari Althea, Pertama kali shopping di Althea, boleh sign up disini - SIGN UP HERE!

Atau boleh layari laman sesawang dan media social berikut :

Website : https://my.althea.kr/
Facebook : www.facebook.com/altheamalaysia
Instagram : www.instagram.com/altheakorea