Saturday, January 30, 2016

Epal Bantu Rawat Kerosakan Pada Sel Tubuh

8:17 PM 7 Comments
 
 
 
 
 
 
Epal bantu rawat kerosakan pada tubuh | Epal bukan sekadar lazat dan mampu memuaskan selera mereka yang suka dengan makanan manis, ia juga mengenyangkan dan kaya nutrisi. 

Selain kaya dengan antioksidan, epal juga mempunyai kemampuan untuk melawan penyakit, malah ia dipercayai dapat membantu merawat sebarang kerosakan terdapat pada sel tubuh.

Ia kaya dengan serat yang dikenali sebagai pektin yang memberi kebaikan kepada sistem penghadaman, menyingkirkan toksin, seterusnya meningkatkan tenaga dan kesihatan keseluruhan. Antara manfaat lain ialah :

1. Gigi lebih kuat dan putih
Epal mampu menggantikan berus gigi kerana menggigit dan mengunyahnya menggalakkan pengeluaran air liur sekali gus mengelak masalah gigi reput dan mengurangkan bakteria dalam mulut.

2. Melindungi daripada Alzheimer's
Satu kajian baru mendapati tikus yang diberi minuman jus epal dapat maengelak masalah Alzheimer's dan melawan kesan penuaan pada otak mereka. Ia juga meningkatkan aktiviti otak dan membuatkannya lebih cerdas.

3. Mengelak Parkinson's
Kajian juga mendapati mereka yang makan lebih banyak buah dan makanan tinggi serat mampu mengelak daripada Parkinson's kerana penyakit itu berlaku apabila sel saraf yang menghasilkan dopamin terjejas sedangkan epal mampu menjaga kesihatan otak.

4. Melindungi daripada kanser
Epal kaya dengan bahan flavonoid yang mengurangkan aktiviti pertumbuhan kanser. Bahan seperti triterpenoid dalam kulit epal juga mempunyai sifat anti kanser.

5. Mengurangkan risiko diabetes
Pengambilan epal sekurang-kurangnya sebiji sehari mampu mengimbangkan kadar gula dalam darah kerana ia kaya serat.

6. Menurunkan kolesterol
Epal mempunyai serat larut yang mampu 'menarik' dan membuang kolesterol daripada tubuh, seterusnya menjadikan paras kolesterol menurun.

7. Jantung lebih sihat
Pengambilan serat tinggi menurunkan kolesterol, seterusnya menjadikan jantung lebih sihat dan mengurangkan risiko pengumpulan plak pada salur arteri.

8. Mengelak pembentukan batu karang
Kandungan kolesterol yang tinggi boleh menyebabkan pembentukan batu karang.

9. Mengelak sembelit
Pengambilan serat tinggi melancarkan sistem penghadaman dan menjadikan proses pembuangan najis menjadi mudah, seterusnya memelihara kesihatan diri.

10. Menyingkirkan toksin dalam hati
Pengambilan pelbagai jenis makanan boleh menjejaskan fungsi hati yang berperanan menyingkirkan toksin. Pengambilan epal membantu kerana ia bukan saja cara yang mudah tetapi selamat untuk menyingkirkan toksin dari badan secara efektif.

p/s : Jum kita amalkan pemakanan buah-buahan seperti epal, Wawa sudah cuba dan ternyata ia membantu menurunkan kadan kolesterol dalam badan kita disamping dengan mengamalkan gaya diet sihat. Rugi bagi siapa tidak mencubanya.

Sumber : Harian Metro
 

Monday, January 25, 2016

Air Kopi Rare | RareCoffee Kluang

10:20 PM 0 Comments
  
  

Rare Coffee Kluang | Sejak dua menjak ini semakin ramai orang buat bisnes sendiri. Especially bisnes jual minuman. Walau ramai persaingan tapi bisnes inilah yang ramai orang cari sebab ke mana-mana nampak kedai, tekak terasa kering dek cuaca terik masih ada yang mencari air. Bukan cuaca terik sahaja bahkan cuaca sejuk pun ramai cair. Dahulu kedai ini dikenali sebagai Malaya Coffee Kluang ye, sekarang dikenali sebagai Rare Coffee Kluang.

Baru-baru ini Wawa ada mencuba satu minuman di tempat Wawa, mana lagi kalau bukan di Kluang. Tempat yang paling dekat dengan rumah Wawa, senang nak gerak ke sana. Kebetulan rumah pun ada orang jadi Wawa belilah lebih sikit. Kalau tak memang ngadap sorang jelah. Sobs sobs...

 

Dahi jendol orang Jawa kata. Hahaha ! Excited kemain sampai selpie angin tiup kuat pun saja je dengan tudung yang menampakkan dahi jendol. Ok stop ! Masa ni Wawa beli nama kedai Malaya Coffee Kluang tau..Wawa beli 4 cups jer sebab kat rumah pun ada 4 orang. Takpe lepas ni ada masa beli lagi. Wawa order Coffee + Hazelnut with topping, Chocolate + Vanilla with topping, Mango & Apple. Keempat-empat ini rasa sangat tak mengecewakan. Sedap dan coffee dia pun tak kuat mana sebab Wawa tak boleh minum coffee kalau minum pun dah ting tong kepala, tapi minum Malaya Coffee ni langsung tak pening.


Sampai senget-senget Wawa selfie tau, haha ! Berapa bintang? Hmm, tak tahu nak bagi berapa sebab bagi Wawa memang sedap takde sebarang ketidakpuasan hati. Hewhewhew.. So bagi sesiapa nak try orang Kluang atau orang luar yang singgah ke Kluang Johor ini, bolehlah datang ke kedai mereka. 




Sekarang nama dah baru, berwajah baru. Mereka menggunakan nama RareCoffee Kluang jika anda mencari kedainya. Betul-betul terletak dikawasan bandar, iaitu disebelah stesen bus Kluang. Di bangunan BCB Plaza sebelah butik Nana Alawi.. Atau bolehlah korang contact sendiri dengan owner ini iaitu Encik Dekli. Dengan ini disertakan gambar air :)



Ok bagi yang belum cuba meh la try, tak cuba tak tahu rasanya macam mana :)